piątek, 8 kwietnia 2022

Opel Astra IV 2.0CDTi Koszty, Koszty, Koszty...

      



Opisywany model to Opel Astra z 2013R

 Prezentowany model to już czwarta generacja popularnego kompaktu. Opel Astra obok Volkswagena Golfa to jeden z najbardziej rozpoznawalnych Modeli na rynku. Prezentowany Model opuścił fabrykę w 2013 roku czyli jest to Astra IV FL tzw po Liftingu.  Napędzana jest najmocniejszym dwu litrowym motorem Diesla o oznaczeniu CDTI i mocy 165KM. Oczywiście jak każdy nowszy Diesel wyposażona została w Filtr cząstek stałych DPF zawór recyrkulacji spalin EGR oraz koło dwu masowe

 W tym tekście postaram się opisać wam koszty związane z tym autem, jego utratę wartości oraz usterkowość w moim konkretnym przypadku.

  1. Zakup auta w grudniu 2019r za cenę 4500Euro. Auto od pierwszego właściciela z Niemiec z przebiegiem ok 200 000KM

Po zakupie auto przeszło przegląd ponieważ korzystam dość intensywnie z auta w trasach międzynarodowych zatem przegląd techniczny został wykonany należycie, 
 
 
Dodam tylko że auto u poprzedniego właściciela krótko przed zakupem otrzymało 2 zestawy nowych opon, rozrząd, oraz hamulce przód.
 
Koszt?
  •  Wymiana klocków hamulcowych tył, oleje filtry, wymiana płynu hamulcowego, geometria rachunek w okolicach 1000zł.

  • Częstotliwość wymiany oleju średnio co 10 000km olej 5W30 znanej Firmy, wraz z filtrem Oleju i powietrza włącznie z wymianą ok 280zł. 

  • W trakcie użytkowania auta oprócz oleju dwa razy wymienione zostały hamulce, 1 raz tarcze + klocki koszt ok 1100zł oraz 1 wymiana samych klocków ok 300zł. Koszty podane tutaj są z uwzględnieniem rabatu serwisu oraz kosztami wymian i cennikiem na rok 2020/2021

 

Niestety pojawiły się także wymiany które nie były wymianami eksploatacyjnymi, na szczęście były tylko 2 nieprzyjemne sytuacje które awaryjnie zaprosiły mnie do warsztatu.

 Pierwsza z nich miała miejsce przy przebiegu ok 250 000 gdzie kolo pasowe alternatora odpadło (sprzęgło alternatora uległo uszkodzeniu) po czym auto straciło ładowanie co skutkowało powrotem lawetą. Mimo iż koszt naprawy był niewielki (ok 300zł) to niestety koszt lawety w sobotni wieczór na trasie Cottbus (DE) Kielce (PL)   znacząco wpłynął na budżet:), koszt takiej usługi po rabacie serwisu 1400zł. 

Dla ciekawostki dodam iż większość firm oferujących usługę transportu lawetą na znanym portalu ogłoszeniowym wyceniło usługę na 2600zł-2800zł.

Kolejna niespodziewaną naprawą okazał się ubytek płynu chłodniczego przy przebiegu ok 280 000km, winna temu okazała się być cieknąca pompa wody która jest elementem zintegrowanym z  rozrządem, tutaj koszt wymiany pompy, rolek i paska wraz z wynagrodzeniem warsztatu oscylował w okolicach 900zł.

Była to ostatnia większa naprawa gdyż Astra osiągnęła dla mnie wiek emerytalny i została wystawiona na sprzedaż aby dać jej szanse na "normalną" eksploatacje :) . 

  1. Ostatecznie Astra została sprzedana za 18 500zł, co po przeliczeniu kursu Euro na dzień zakupu wyniosło ok 20700zł, wykazało bardzo symboliczny spadek wartości (zważając na ilość kilometrów pokonanych w tym czasie). 


Średni koszt przejechania 1 km (bez uwzględnienia ceny zakupu paliwa) to tylko 0,09 zł (w tym uwzględniony został także spadek wartości pojazdu)





Jeżeli o kosztach mowa nie może tutaj zabraknąć wzmianki o apetycie na Olej Napędowy naszego pupila. Jak wiadomo koszty utrzymania auta to w głównej mierze koszt paliwa, tutaj Astra wypada naprawdę w porządku na tle konkurencji. 

Ważniejsze aspekty które należy wziąć pod uwagę: 

  • Auto z kierowcą max z 1 pasażerem
  • Bagaż podręczny + Materiały firmowe (ok 100kg)
  • Ciśnienie w kołach zgodne z wymogami producenta
 

Średnie realne spalanie na autostradach w granicach 5,8-7,2 L przy prędkościach 130-170km/h oraz  8,0-9,5L przy prędkościach 180-230km/h oraz mieszane autostrada, miasto, wioski, 6,0-7,0 L przy prędkościach zbliżonych do ograniczeń.

 

W poście opisuje moje obserwacje oraz koszty jakie poniosłem podczas użytkowania auta. Tak jak pisałem w poprzednim poście każde auto jest inaczej eksploatowane co w praktyce wpływa na żywotność danego egzemplarzu dlatego ważne jest jak auto było eksploatowane. 

O tym jak kupić auto by nie kupić pewnej tykającej bomby na kołach niebawem powstanie nowy artykuł.


 

Zapraszam do kolejnych postów, zachęcam także do dyskusji w komentarzach oraz propozycje jakie ciekawostki chcieli byście usłyszeć w kolejnym poście.

 

Pozdrawiam!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

OPEL CORSA 1,2 Turbo Benzyna Czy warto?

  Czy moim zdaniem Turbo doładowana mini benzyna to dobry wybór?? Witam was serdecznie, jak wiecie częstotliwość wymiany aut u mnie jest dos...